Home > Uw dierenvraag > Alles over konijnen > Konijnenziekte

Konijnenziekte

Symptomen

VHD (Viral Hemorrhagic Disease) is een zeer besmettelijke ziekte onder konijnen, veroorzaakt door het RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease) virus. Een besmet konijn krijgt last van (acute) benauwdheid, koorts en bloedingen en sterft meestal binnen 24-48 uur. Een nieuwe variant van het virus, het RHD2 virus, is even besmettelijk, maar brengt door zijn verloop een groter besmettingsgevaar met zich mee. De symptomen zijn hetzelfde als bij de RHD1 variant, hoewel het dier vaak pas vlak voordat het overlijdt de symptomen van de ziekte toont. Het konijn sterft meestal binnen 3-5 dagen. Deze variant kan echter ook chronisch verlopen, waarbij het dier langere tijd algemeen ziek is. Uiteindelijk sterft het konijn alsnog. Doordat in het ene geval in eerste instantie niet te zien is dat het dier besmet is en in het andere geval het dier langer met de ziekte rondloopt, is de kans op besmetting met het RHD2 virus groter.

Besmetting

RHD is zeer besmettelijk. De besmetting kan van konijn op konijn gaan, maar de ziekte kan ook indirect overgebracht worden via uitwerpselen, urine, water, voedsel (b.v. zelf geplukt groen waar zieke konijnen mee in aanraking geweest zijn), stekende insecten, onze handen, schoenzolen en besmette hokken. De ziekte kan niet overgedragen worden op mensen of andere gezelschapsdieren dan konijnen.

Behandeling

Er is geen behandeling in Nederland voor konijnen die besmet zijn met het RHD1 of het RHD2 virus.

Preventie

Het belangrijkste is om de konijnen te laten vaccineren. Voor beide virussen zijn vaccins beschikbaar. Daarnaast kunt ook zelf iets doen:

• Voer geen vers gras of verse groente van plekken waar wilde konijnen geweest kunnen zijn, zoals de berm of de moestuin.
  • Voorkom contact tussen uw konijn(en) en wilde konijnen. Neem dus ook geen zieke konijnen mee naar huis.
  • Was uw handen goed met water en zeep voor en na het verzorgen van uw konijnen.
  • Ga niet met dezelfde schoenen naar uw konijnen waarmee u ook op een plek hebt gelopen waar ook wilde konijnen kunnen komen.
  • Hebt u een besmet konijn gehad? Ontsmet het hok dan grondig voordat u er weer een konijn in huisvest. Raadpleeg ons of uw dierenspeciaalzaak over hoe u dat het beste kunt doen.
  • Bestrijd insecten.
  • Laat, bij acute sterfte onder uw konijnen, een pathologisch onderzoek doen. Ook noodvaccinatie van de andere konijnen is een optie.

Is uw konijn(tje) niet gevaccineerd tegen bovenstaande aandoening? Wij adviseren u direct een afspraak te maken, dat kan ook gemakkelijk en snel online.