Home > Uw dierenvraag > Alles over konijnen > Niet eten

Niet eten

Konijnen moeten de hele dag door vezelrijke voeding tot zich nemen om het maagdarmkanaal te stimuleren. Wanneer het maagdarmkanaal eenmaal stilligt, is dat voor een konijn ook weer een reden om niet te eten. Het glucosegehalte in het bloed van uw konijn kan bovendien ook snel dalen als hij of zij niet eet. Daarom mag een konijn ook niet vasten voor een narcose.

Kortom: als uw konijn een dag niet eet en/of geen keutels produceert, is het verstandig contact op te nemen met onze kliniek voor een afspraak.

Niet eten kan het gevolg zijn van vele verschillende zaken, waaronder:

Koorts: door een virale of bacteriele infectie. Ook een abces of andere ontstoken wonden kunnen koorts veroorzaken.

Pijn: ergens in het lichaam. Dit kan pijn aan een pootje zijn door een ongeluk, maar ook pijn in de bek door verwonding of gebitsproblemen. Bij konijnen komen regelmatig gebitsproblemen voor, dus een gebitsprobleem als oorzaak van de pijn moet altijd uitgesloten worden. Daarnaast is pijn in de buik door een stilliggend, opgeblazen darmstelsel ook een bekende oorzaak van stoppen met eten bij het konijn.

Stress: als gevolg van algemeen ziek zijn. Uw konijn voelt zich dusdanig niet lekker dat hij niet meer wil eten. Maar ook verhuizing, een nieuw huisdier of nieuw gezinslid kunnen oorzaken van stress zijn voor een konijn en zorgen dat hij stopt met eten.