Home > Uw dierenvraag > Alles over konijnen > Poep

Poep

Keutels

Konijnen produceren twee soorten keutels: droge ronde keutels en vochtige, druiventrosvormige nachtkeutels, ook wel caecotrofen of blinde darm keutels genoemd. De blinde darm keutels worden, zoals de naam al zegt, gevormd in de blinde darm. Daar vind een extra vertering plaats van de moeilijk verteerbare plantendelen met behulp van speciale bacteriën. Deze extra vertering zorgt ervoor dat deze keutels een hoop extra voedingsstoffen bevatten. De blinde darm van konijnen en cavia’s is erg groot. De nachtkeutels worden direct uit de anus opgegeten, zodat ze de extra voedingsstoffen weer binnen krijgen. Dit verschijnsel heet coprofagie.

Plakpoep

Een konijn heeft maar heel weinig biks nodig! Vaak wordt er een bakje vol gegeven, die steeds weer wordt bijgevuld, maar dan worden ze snel te dik. Een konijn/ cavia die te veel brokken krijgt zal ook zijn nachtkeutels niet meer opeten, omdat hij al een vol gevoel heeft, of hij kan er simpelweg niet meer bij omdat zijn buik te dik is! Dan bestaat het risico dat de kleverige blinde darm keutels aan de haren rond de anus blijven plakken en een grote plakkaat ontlasting vormen aan de achterkant. Naast dat dit onhygiënisch is voor u en uw beestje, kunnen vliegen hier hun eitjes in gaan leggen en binnen korte tijd kan uw konijn of cavia vol zitten met maden.

Konijnen en cavia’s die te veel brokjes krijgen hebben ook een grotere kans op het ontwikkelen van steentjes in de blaas, die zeer pijnlijk zijn en die meestal uit de blaas geopereerd moeten worden.